Жоден підручник не розповість про технологію водопідготовки чи очищення стоків так, як про це розкажуть практики – люди, які кожен день свого життя контролюють ці процеси і знають усі його аспекти, нюанси, мікродеталі. А тому дізнатися про водопровідно-каналізаційні справи твого міста з перших уст – це завжди пізнавально, достовірно і цікаво.
Очільниця контрольно-вимірювальної лабораторії Ольга Купрієць та очільниця лабораторії поверхневих, стічних та зворотніх вод Людмила Федоренко провели для студентів фармацевтичного коледжу лекцію про особливості водопідготовки та забруднення річки Тетерів.
У своїй доповіді Ольга Леонідівна розповіла про технології очистки води, які використовуються на КП «Житомирводоканал», звернула увагу на виклики, з якими доводиться мати справу технологам водоканалу у процесі очистки води: високий рівень марганцю, заліза у єдиному джерелі водопостачання Житомира, водосховищі Відсічному, та розповіла про діяльність лабораторії, яка контролює якість води на усіх етапах водопідготовки:
У своїй доповіді Ольга Леонідівна розповіла про технології очистки води, які використовуються на КП «Житомирводоканал», звернула увагу на виклики, з якими доводиться мати справу технологам водоканалу у процесі очистки води: високий рівень марганцю, заліза у єдиному джерелі водопостачання Житомира, водосховищі Відсічному, та розповіла про діяльність лабораторії, яка контролює якість води на усіх етапах водопідготовки:
«Наша лабораторія контролює якість води цілодобово: фахівці щогодини відбирають воду на очисних спорудах, щоб визначити показники хлору. Двічі на добу ми проводимо скорочений аналіз води (досліджуємо воду за 17 показниками). Раз на місяць виконуємо повний аналіз (33 показники). У місті є водопровідні насосні станції, які подають воду до «спальних районів» – «Північно-Західна», «Вітрука», «Крошня» – щотижня ми відбираємо воду в їхніх резервуарах. Окрім того, ми відбираємо і аналізуємо воду після ліквідації аварійних ситуацій. У випадку констатації відхилень – водопровідна мережа промивається, хлорується, вода доводиться до нормативних показників».
Окрім бактеріологічного та хімічного відділів, у лабораторії функціонує радіологічний, спеціалісти якого досліджують альфа- і бетаактивність води.
У ході доповіді Ольга Леонідівна розвінчала поширений у місті міф про те, що забруднені води із кладовища потрапляють до водозабору:
«Вода із кладовища апріорі не може потрапляти до тих вод, які ми очищаємо, тому що наше водосховище Відсічне знаходиться вище, а саме – за селом Тетерівка. Там вода проходить механічну очистку на насосній станції першого підйому, звідти вона 8 км трубами тече на насосну станцію першого підйому».
Людмила Миколаївна підготувала доповідь про технологію очищення стічних вод, особливості лабораторного контролю за поверхневими, зворотніми (які пройшли очистку і «повертаються» у водойми) та господарсько-побутовими і промисловими стічними водами:
«Наша лабораторія контролює гранично допустимі скиди речовин – це максимально можливі кількості забруднюючих речовин, які можуть скидатися в об’єкти, не завдаючи їм шкоди. Контролюємо також воду у місцях на 500 м вище та нижче скиду. Це здійснюється для того, щоб ми могли подивитися, чи вода, яка пройшла очистку, не впливає на р. Тетерів».
Із доповіді студенти дізналися про речовини, які найбільше забруднюють річки: фосфати, нітрити, нітрати, амоній тощо, та те, яким чином люди можуть запобігти забрудненню водойм:
«Очисним спорудам вкрай важко видаляти зі стічної води фосфати, які завдають великої шкоди водоймам. Джерело фосфатів – наші миючі засоби, які кожен використовує вдома. Потрапляння фосфатів у річку зумовлює їх цвітіння, фосфати – поживна речовина для водоростей. Через їхній бурхливий ріст і розвиток погіршується якість води, вона стає непридатною для використання у господарстві. У процесі розкладання водорості утворюють шкідливі речовини: аміак, сірководень тощо», - розповіла Людмила Миколаївна, закликавши молодь мінімізувати використання фосфатовмісних мийних засобів у побуті.
Наприкінці зустрічі усі охочі мали змогу особисто поспілкуватися з представниками підприємства та поставити запитання, які їх цікавили.
Працівники водоканалу переконані, що близьке знайомство студентів з процесом водопостачання та водовідведення дає більше можливостей для формування принципів культури і традиції дбайливого поводження з водою та розуміння важливості її раціонального використання.