28 лютого директор водоканалу Андрій Нікітін провів брифінг, на якому було обговорено тему тарифів, реалізації проєктів реконструкції та впровадження онлайн-сервісів для комунікації з абонентами. 

Тарифоутворення

З 5 лютого 2020 року у місті Житомир змінилися тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення (тариф до цього складав 19 грн 40 коп). У відсотковому значенні — це 31%.































Я дуже хотів би, щоб ви зараз звернули увагу на компонент, який спричинив підвищення. Подивіться, будь ласка, на презентацію. Я покажу вам структуру тарифу за попередні роки і за 2020 рік.
Подивіться уважніше на компонент “оплата праці” та “електрична енергія”. Як ви бачите, вони займають найбільшу частину у структурі тарифу. Така картина спостерігається протягом 2018 року, 2019 року. Для людей, які розуміються на життєдіяльності підприємств, це тариф або бюджет “проїдання”. Прошу вас звернути увагу на невеличкий сегмент, який називається “інвестиційна програма”. Він складає 6%, 4%, 5%, тобто невеличку частину. Зараз я вам відкрию тариф 2020 року. Зверніть, будь ласка, увагу, як змінилася структура витрат на електроенергію (у попередні роки вона була до 40%), як змінився компонент “інвестиції” в наше підприємство (з 4 — 5% він збільшився до 21%).







На відміну від багатьох підприємств, яким підвищили тариф у цьому році, декілька підприємств, які мають кредити Світового банку, отримали найбільший відсоток на інвестиційну програму — видатки на обслуговування “тіла” та відсотків по цьому кредиту. Це і є наше найбільше здорожчання. І хоч будь-яке підвищення тарифу сприймається завжди негативно, у цьому є великий позитив: ми поступово відходимо від бюджетів та тарифів “проїдання” і починаємо інвестувати в наше підприємство. У європейські
й (більш, може, німецькій) моделі тарифоутворення, ця частина зазвичай складає до 60%. Ось цю частину електричної енергії ми ще можемо суттєво зменшувати, щонайменше на 40%, і за її рахунок збільшувати частину інвестиційної програми. І це буде правильний вигляд структуру тарифу або структури видатків нашого підприємства. Я це розповідаю тому, щоб пояснити, як ми плануємо змінюватися надалі. І те, що цей процес, врешті-решт, розпочався в Україні (нам не встановлюють економічно обґрунтовані тарифи — у нас немає інвестицій на оновлення) — це вже є невеличкий позитив. Якщо ми кажемо в грошовому еквіваленті, інвестиційна програма складає більше 70 млн грн. Ми зараз розробляємо стратегію розвитку нашого підприємства до 2030 року, і ми розуміємо, що нам лише в мережі потрібно інвестувати 100 млн грн на рік. Звісно, що і цього нам не вистачає, щоб забезпечити сталим водопостачанням, сталим тиском, сталою якісною водою і якісним водовідведенням. Але ми уже на шляху до цього”.

Для порівняння: як виглядають наші тарифи із тарифами Житомирської області. У Житомирі лишається найнижчий тариф. Як ви бачите, усі інші великі міста Житомирської області мають тариф значно більший. Так, Житомир — це велике місто у порівнянні з іншими містами області, більші міста мають менший тариф. Але я не впевнений, що в інших містах є такі інвестиційні програми.



Як же виглядає наш тариф у порівнянні з обласними центрами? На сьогоднішній день Житомир займає 6 місце серед обласних центрів. Найбільше збільшення отримали ті водоканали, у яких є кредити Світового банку, наприклад, Кропивницький”.

Перед тим, як ми затверджуємо тариф, ми погоджуємо нашу інвестиційну програму, увесь цей 21%. Погоджує її виконком, і це виливається у 2 стадії громадських обговорень: 1/7 частина з цього — це наші амортизаційні відрахування, які не стосуються Світового банку, а саме — закупка спеціалізованої техніки, реконструкція каналізаційних насосних станцій, розробка проектів з водопостачання (це те, з чого складається наша інвестиційна програма). Все інше — обслуговування кредиту Світового банку і відсотків по ньому”.

Зрозуміло, що найбільше скарг і нарікань від населення стосуються того, що з їх кранів тече далеко не джерельна вода, і будь-яке підвищення вони сприймають у зв’язку із цим гостро. Найпоширеніше запитання, яке лунає (я транслюю його з коментарів нашої аудиторії): як підвищення може вплинути на якість водопостачання? І якщо воно не вплине зараз, то про який часовий проміжок можна говорити?Ми розуміємо, що зараз іде реконструкція і очисних споруд, і подачі води на місто. Якщо говорити про часові рамки: чи відчують споживачі різницю між тим, що є зараз, і тим, що буде. І якщо відчують, то коли?”

Це гарне запитання. Але якщо Ви мені дозволите, то я дам відповідь на нього в останній частині, коли ми будемо говорити про проекти і про терміни”.

 

Чи збільшення тарифів вплине на підвищення заробітної платні працівникам?”

Що стосується житомирського водоканалу, то у тарифі закладено збільшення зарплат працівникам на 5%. Але ми збільшували тариф, здається, у вересні місяці минулого року, і там було суттєве підвищення заробітної плати. Зауважу, якщо буде зміна або в галузевій програмі, або прожиткового мінімуму, ми також змінюватимемо тариф на фактор заробітної платні. Те, що запланував уряд цьогоріч, уже закладено у нашому тарифі”.

 

Чи збільшення тарифів вплине на збільшення придбання реагентів?

У тарифі закладена не те, що більша, але уже адекватна сума, яка покриває витрати на них. Про реагенти ми поговоримо трохи згодом також, добре?”

Онлайн-сервіси 

Перейдемо до наступної частини презентації — поговоримо про нові сервіси, які запровадив наш водоканал. Змінилася адреса нашого сайту — зараз ви можете знайти нас за цією адресою: https://vodokanal.zt.ua/ . Ми переробили сайт з ідеєю, щоб він став хорошою функціональною платформою для двох найважливіших речей: отримання максимальної інформації по усім запитам наших споживачів і комунікація. До нас реально доволі важко додзвонитися не тому, що ми погано працюємо, а тому, що кількість дзвінків дійсно зашкалює. Інколи вона доходить до 60 000 на місяць. Зараз набагато легше здійснювати усе спілкування через сайт. Я сьогодні не буду розповідати про весь функціонал нашого сайту, лише про 3 компоненти, якими найбільше користуються наші мешканці: особистий кабінет, інтернет-приймальня та онлайн послуги. Так, ми оновили особистий кабінет, і наразі він став більш функціональним, більш прозорим, і він нарешті відповідає Закону України “Про житлово-комунальні послуги”. Окрім передачі показників, що було і в попередній версії кабінету, формування квитанції, онлайн оплати, у вас з’явилась можливість переглядати історію оплати. Тут ви зможете знайти максимальну інформацію про стан вашого рахунку. Також ви можете керувати 2 — 3 особовими рахунками. Якщо ваші родичі просять вас допомогти в цьому — ви можете додати декілька особових рахунків у цей кабінет”.

Будь-які запитання, які ви задаєте нам через інтернет-приймальню, сприймаються нами так само, як і офіційна заява або офіційний дзвінок на водоканал. Вам обов’язково буде надана відповідь з роз’ясненнями. Всі категорії запитів Ви можете знайти в нашій інтернет приймальні. Це дуже зручно, тобі запрошую всіх мешканців користуватися при виникненні запитань. Те, що є лише у нашого водоканалу і я особисто цим дуже пишаюсь. Сама філософія сервісу онлайн-послуг змінює відношення водоканалу до своїх споживачів. Як Ви знаєте, для того, щоб щось замовити, про щось дізнатись потрібно йти на водоканал , писати заяву, сплачувати через банк . Ми змінили погляд на все це і розробили ряд онлайн — послуг. Наприклад, щоб замовити повірку лічильнику більше не потрібно їхати на водоканал, писати заяву, достатньо на нашому сайті в декілька кліків заповнити онлайн-заявку, яку ми опрацюємо і протягом 3-х днів зв’яжемось з Вами для узгодження зручного часу, коли ми зможемо приїхати до Вас. На місці Ви розрахуєтесь по терміналу і ми надамо Вам акти виконаних робіт. Як бачите, це абсолютно прозора і безкорупційна система, яка якісно працює.



Стосовно статистики, повідомляємо, що 11 000 абонентів вже успішно користуються нашим сервісом “Особистий кабінет”. Щомісяця ми надаємо від 50 000 до 150 000 консультацій і відповідей на запити в інтернет-приймальні.”

 

Скільки коштує аналіз якості води?”

Аналіз якості води поділений на 2 компоненти: хімічний та бактеріологічний. Разом вони коштують трохи більше 1000 грн.”

Проєкти реконструкції

Переходимо до 2-х з одного боку позитивних, а з іншого- проблемних питань - це проєкти реконструкції і тиск води, який з ними безпосередньо пов’язаний в нашому місті. Ми в цьому місяці вже закінчуємо реконструкцію першої ділянки магістрального трубопроводу, яка починається біля КП “Житомирводоканал” і просувається по вул. Чумацький шлях і по вул. Родонова.

Набагато більший і складніший магістральний трубопровод, який проходить через вул. Чуднівську через Зарічанський дюкер до с. Станишівка. Довжина його складає 2,8 км. Зниження тиску води на Польовій та в промисловій частині міста пов’язане саме з роботами на даному трубопроводі. Закінчення реконструкції даного трубопроводу заплановано на червень 2020 року. Тиск води дещо покращиться, а далі ми переключимось на наступну ділянку трубопроводу , яка є найбільшою в нашому місті і перебої з тиском, нажаль, знову будуть , але ми маємо закінчити ці роботи, якими б важкими вони не були. Дуже сподіваємось на розуміння мешканців нашого міста. Окрім роботи з магістральними трубопроводами, ми ще будуємо очисні споруди каналізації , і завдяки теплій зимі ми можемо вже проводити конструктивні роботи: ми бетонуємо, і в нас уже йде процес будівництво очисних споруд каналізації. З березня розпочинаємо будівництво водопровідних очисних споруд. Нагадую, що будівництво очисних споруд каналізації та водопровідних очисних споруд — це найбільший інвестиційний проєкт нашого міста за попередні 30 років”.







Про поточний стан. Насамперед зараз у нас відчутно краща вода, ніж в теплу пору року, вона прозора, без характерного специфічного запаху, окрім того, ми дещо змінили в очистці води. Ми постійно вдосконалюємось і розвиваємось, застосовуємо кращі коагулянти, тому зараз всі отримують набагато кращу воду. Що стосується псування води в трубопроводах: просте питання — проста відповідь. Трубопроводи необхідно замінювати, що ми і робимо, в міру своїх можливостей. Хочеться наголосити, що на заміну трубопроводів води та каналізаціїї в рік необхідно витрачати близько 100 млн грн, щоб компенсувати процес “старіння”, який щодня відбувається з трубами. Стосовно збільшеної інвестиційної програми, процес іде максимально швидко, наскільки це можливо. Суттєве покращення води буде помітне з введенням в експлуатацію очисних споруд води. У цьому році ми маємо певну ініціативу: щоб зробити набагато кращою питну воду з крану ми запропонували додати в тариф певну кількість грошей на завантаження фільтрів активованим вугіллям, щоб позбутися всіх неприємних запахів та присмаків у нашій воді. І якщо містяни погодяться, то, додавши до тарифу 1 грн, вже влітку ми з кранів отримаємо воду цілком придатну для вживання. З цього приводу буде проведено 2 етапи громадських слухань”.